Gezonde Innovatie

JAARCONGRES GEZONDE INNOVATIE De SUIKER-editie 6 JUNI 2019, UTRECHT, 10.00 – 18.00 UUR

We horen dagelijks: suiker is het nieuwe roken, het nieuwe vet, de ergste diet demon. In één woord: vergif.

Die slechte naam heeft suiker snel gekregen, in minder dan tien jaar tijd. Er is ook in zeer korte tijd consensus ontstaan dat we te veel suiker eten en drinken. Dat moeten we minderen.

Je suikerlichaam
Suiker belast de stofwisseling. Maar hoe, daarover zijn de geleerden het oneens. De suiker die we te veel eten wordt opgeslagen als vet. Wie dik is, loopt grote kans ziek te worden. Maar is suiker alleen schadelijk doordat het bijdraagt aan overgewicht? Of heeft suiker ziekmakende eigenschappen van zichzelf?

Een gezond en actief mens kan per dag een ons suiker verwerken. Maar wie dik, (pre-) diabeet en/of op leeftijd is (en dat zijn er heel veel en worden er steeds meer) krijgt problemen met te veel suiker. Dat maakt suiker een gevaar voor de volksgezondheid.

Het congres heeft drie hoofdthema’s
Het congres behandelt aan de hand van drie hoofdthema’s de problematiek rondom suiker: het product zelf, de voedselomgeving waarin het wordt aangeboden en de leefstijl van consumenten.

1. Het product: nieuwe suikers of minder suikers?
Hier ligt de uitdaging: hoe haal je suiker uit koekjes, frisdranken en sauzen? Zijn kunstmatige zoetstoffen wel zo ongevaarlijk? Is herformulering wel afdoende mogelijk? Suikerreductie is leuk en aardig, maar bedrijven willen wel een lekker product blijven verkopen.

Zowel consumenten als fabrikanten zoeken naar alternatieven voor suikerrijke producten. Fruit, snoeptomaatjes en -komkommers, zoetige kruiden in ontbijtkoek, volle yoghurt met minder suiker, natuurlijke suikervervangers, zoals stevia. Alle beetjes minder suiker zijn meegenomen.

2. De voedselomgeving: het ontsuikeren van het aanbod
Natuurlijk is het niet alleen te veel suiker. Dik worden is een normale reactie van het lichaam op een abnormale omgeving. Overal word je verleid door zoet, maar ook door vet en zout, eten.

De supermarkt ligt er vol mee en het kost minder dan gezonde voeding. Treinstations, benzinepompen, kantines: het ongezonde aanbod is enorm. Helpt het als er ook snacks met minder suiker worden aangeboden?

3. De leefstijl: je leven inrichten met weinig suiker
Leefstijlverandering is het toverwoord. Iedereen moet minder suiker eten en drinken. Dat is nog helemaal niet zo eenvoudig in een huishouden met kinderen. Het begint met het alert worden op suiker. Suiker heeft tientallen schuilnamen, dus leer de sluipsuikers herkennen, ook in vruchtensappen en zuivelproducten. En is alle suiker hetzelfde?

Suiker is niet verslavend, volgens de definitie van verslaving. Dus dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om ermee te stoppen, toch? Langzaam afkicken en kinderen niet aan zoet laten wennen, werkt dat?

Twitter